Maak kennis met het splinternieuwe Premier League-logo
En dat brengt ons bij het splinternieuwe Premier League-logo. Groter, gedurfder en feller, of Bigger, bolder, brighter, zoals het logo wordt aangekondigd door brandingbureau Nomad Studio op Instagram. De vorm van het leeuwenicoon zelf is zo weinig veranderd dat het bijna niet opvalt. Wat wel gelijk opvalt, zijn de felle kleuren. In het nieuwe design zijn de zes effen kleuren van de competitie gecombineerd tot drie kleurverlopen. Op deze manier kan er op verschillende manieren 'gespeeld' worden met het kleurpalet, passend bij verschillende Premier League-clubs, zonder daarbij de herkenbaarheid te verliezen. Deze aanpak lijkt in te gaan tegen de recente trend van vereenvoudiging, maar de felle kleuren zijn vandaag de dag erg in trend – vooral in de voetbalwereld.
Het ontbrekende woordmerk
De grootste verandering van het nieuwe Premier League-logo is echter wat er is weggelaten ... Voor het eerst sinds de oprichting van de Premier League, is de tekst in het logo volledig verdwenen (hence: radicale vereenvoudiging). Op deze manier wil de Premier League zich aansluiten bij het selecte groepje zwaargewicht merken zoals Nike en Apple voor wie een grafisch symbool genoeg is om hun identiteit uit te dragen zonder dat er tekst nodig is. Iets wat alleen voor zeer grote merken is weggelegd. Het woordmerk verdwijnt echter niet helemaal. De Premier League zal in sommige toepassingen nog steeds met naam worden weergegeven.
In het nieuwe logo staat de hoofdrolspeler in het middelpunt van de belangstelling. "Hij is zo groot dat hij heroïsch aanvoelt wanneer hij verschijnt", aldus Nomad. Hoewel de leeuw al een zeer herkenbaar element was, is zijn iconische karakter nu nog verder uitgebreid. En op commercieel vlak kan er met een losgekoppeld woordmerk ook meer gevarieerd worden.
Op de nieuwspagina van de website van de Premier League zie je het logo in verschillende kleuren en designs schitteren bij diverse nieuwsartikelen. Voor iedere club een andere variatie, maar allen even kleurrijk. Wij zijn fan! Jij ook?