Het nieuwe Premier League-logo: groter, gedurfder en feller

00:00, 05 sep 2023

Veel mensen zullen het niet eens opgemerkt hebben, maar er is een nieuw Premier League-logo voor het Engelse voetbalseizoen 2023/24, en het is groter, gedurfder en feller dan ooit tevoren. Een radicale vereenvoudiging met een maximale impact. Sommige rebrands creëren een scherpe nieuwe look door minimale veranderingen, en dit is zo'n geval. Je leest alles over het Premier League-logo in onze blog.

Het nieuwe Premier League-logo: groter, gedurfder en feller

Eerst een stukje geschiedenis

De leeuw staat al in het logo sinds de oprichting van de Premier League in 1992. Het dier is al sinds de twaalfde eeuw een historisch symbool van Engeland en een van de eerste dieren die voorkomt in koninklijke emblemen. De leeuw is een traditioneel symbool dat de essentie van de competitie weergeeft: vastberadenheid, dapperheid, trots en kracht.

De visuele identiteit van de Premier League heeft twee grote herontwerpen gehad in de loop van het bestaan van de competitie. De emblemen hadden verschillende stijlen, maar waren allemaal opgebouwd rondom één symbool: de leeuw.

Het Premier League-logo van 1992 - 2007

Het logo, dat in 1992 voor de Premier League werd ontworpen, bestond uit een blauwe heraldische leeuw met een rood-witte voetbal onder zijn poot, geplaatst op een horizontale, groene banner met een witte en groene omlijning. De blauwe leeuw droeg een rode kroon met vier pieken en vier stippen erboven op zijn hoofd. Het witte woordmerk stond in hoofdletters geschreven op de groene achtergrond, die het voetbalveld representeerde.

Het Premier League-logo van 2007 - 2016

In 2007 werd het logo opnieuw getekend, waarbij de blauwe leeuw met een rood-witte voetbal het hoofdthema bleef. Alle lijnen en contouren van het embleem werden echter volledig veranderd. De kop van het dier keek niet langer opzij, maar maakte oogcontact.. De kroon werd bescheidener en geometrischer, uitgevoerd in hetzelfde donkerblauw-witte palet als de leeuw. Het woordmerk werd nu direct onder het grafische deel van het logo geplaatst, zonder enige omlijsting, in dezelfde donkerblauwe kleur. En wederom in hoofdletters, uitgevoerd in een modern en strak lettertype. Het nieuwe logo werd hiermee een stuk stoerder en eleganter

Het Premier League-logo van 2016 - 2023

Het derde ontwerp van het Premier League-logo werd geïntroduceerd in 2016. De veranderingen van het ontwerp waren dit keer het grootst: het nieuwe logo werd een verkorte en vereenvoudigde versie van het vorige embleem. Het beeldmerk, uitgevoerd in paars en wit, had dit keer slechts een gestileerde leeuwenkop met kroon. Het woordmerk bevond zich rechts van het beeldmerk. De woorden 'Premier League' stonden onder elkaar geplaatst, in normale letters geschreven met één hoofdletter voor ieder woord, zoals de normale schrijfwijze. Hoewel dit het eerste logo is zonder een witte en rode voetbal, behoudt het nog steeds de originele stijl en sfeer. Eenvoudiger, strakker en moderner.

Het nieuwe Premier League-logo: groter, gedurfder en feller

Maak kennis met het splinternieuwe Premier League-logo

En dat brengt ons bij het splinternieuwe Premier League-logo. Groter, gedurfder en feller, of Bigger, bolder, brighter, zoals het logo wordt aangekondigd door brandingbureau Nomad Studio op Instagram. De vorm van het leeuwenicoon zelf is zo weinig veranderd dat het bijna niet opvalt. Wat wel gelijk opvalt, zijn de felle kleuren. In het nieuwe design zijn de zes effen kleuren van de competitie gecombineerd tot drie kleurverlopen. Op deze manier kan er op verschillende manieren 'gespeeld' worden met het kleurpalet, passend bij verschillende Premier League-clubs, zonder daarbij de herkenbaarheid te verliezen. Deze aanpak lijkt in te gaan tegen de recente trend van vereenvoudiging, maar de felle kleuren zijn vandaag de dag erg in trend – vooral in de voetbalwereld. 

Het ontbrekende woordmerk

De grootste verandering van het nieuwe Premier League-logo is echter wat er is weggelaten ... Voor het eerst sinds de oprichting van de Premier League, is de tekst in het logo volledig verdwenen (hence: radicale vereenvoudiging). Op deze manier wil de Premier League zich aansluiten bij het selecte groepje zwaargewicht merken zoals Nike en Apple voor wie een grafisch symbool genoeg is om hun identiteit uit te dragen zonder dat er tekst nodig is. Iets wat alleen voor zeer grote merken is weggelegd. Het woordmerk verdwijnt echter niet helemaal. De Premier League zal in sommige toepassingen nog steeds met naam worden weergegeven.

In het nieuwe logo staat de hoofdrolspeler in het middelpunt van de belangstelling. "Hij is zo groot dat hij heroïsch aanvoelt wanneer hij verschijnt", aldus Nomad. Hoewel de leeuw al een zeer herkenbaar element was, is zijn iconische karakter nu nog verder uitgebreid. En op commercieel vlak kan er met een losgekoppeld woordmerk ook meer gevarieerd worden.

Op de nieuwspagina van de website van de Premier League zie je het logo in verschillende kleuren en designs schitteren bij diverse nieuwsartikelen. Voor iedere club een andere variatie, maar allen even kleurrijk. Wij zijn fan! Jij ook?


Bezoek de Premier League met VI Travel

Ervaar zelf de meest iconische voetbalcompetitie ter wereld live dankzij VI Travel. De Premier League staat voor hoog niveau voetbal, iconische stadions en gepassioneerde supporters. Voetbalreizen naar de Premier League zijn altijd een onvergetelijke ervaring, voor welke club je ook kiest. Bij VI Travel ben je te allen tijde verzekerd van:

  • De best mogelijke zitplaatsen in het stadion
  • De best mogelijke hotels in het centrum
  • Alles tot in de puntjes geregeld
  • Jouw persoonlijke VI Travel Gids
  • Een unieke beleving op maat

VI Travel is dé voetbalreisspecialist en brengt voetbalreizen naar de Premier League naar het hoogste niveau. Boek vandaag nog!

Vind je ideale voetbalreis